Home / Postcrossing / Prodej pohlednic se za 20 let propadl o 90 %, odhadl vydavatel

Prodej pohlednic se za 20 let propadl o 90 %, odhadl vydavatel

Brno – Internet a drahé známky jsou zřejmě hlavní důvody, proč se za posledních 20 let výrazně propadly prodeje turistických pohlednic. Jeden z největších vydavatelů a organizátor každoroční soutěže o nejkrásnější pohlednici Marcel Goetz odhaduje propad za toto období až o 90 procent. Přesto jsou podle něj stále lidé, kteří si pohled rádi koupí jako suvenýr do sbírky, nebo jej posílají přátelům. „Je to tak půl na půl,“ řekl dnes ČTK na brněnských veletrzích cestovního ruchu Go a Regiontour.

Pohlednice vydává od roku 1992, v Českých Budějovicích založil Turistické informační a mapové centrum a byl u založení Asociace turistických a informačních center ČR. „K pohlednici jako k jednomu z nejstarších suvenýrů mám úctu, bohužel nyní prodělává značnou krizi,“ řekl Goetz. České pohlednice podle něj patří ke světové špičce, co se týče kvality fotografií a výtvarného zpracovaní.

Podle něj je to i tím, že u nás stále existují drobní výrobci, jejichž počet je obtížné odhadnout. „Máme výborné fotografy. V předchozích třech letech vyhrál soutěž o nejhezčí pohlednici Ladislav Renner se svými pohledy,“ zmínil Goetz mladého fotografa, který spojil cestování s fotografií a tvořením pohlednic. Letos skončil s pohlednicí Panské skály v soutěži druhý, předstihl ho Martin Rak s motivem Českého Švýcarska. Třetí je Michal Vitásek s katedrálou svatého Víta.

Kromě turistů starší generace podle něj existenci pohledů zachraňují takzvaní postkrosaři. „Jsou to lidé, kteří si je posílají s lidmi ze zemí po celém světě. Myslím, že je to pro Česko velmi dobrá propagace a také levná. Bohužel jsme si tuto propagaci prakticky znemožnili cenou známek,“ poukázal Goetz na to, že v tuzemsku stojí 13 korun, v Evropské unii 25 a mimo Evropu 30 korun. Před rokem 2000 dodával pohlednice v sadách po 100 kusech, později po 50 a dnes už si trafikanti či informační centra vybírají mix pohlednic v mnohem menším množství. Kvůli tomu už se nedaří držet dlouholetou tržní cenu pět korun a pohledy jsou dražší.

Říká, že by se nerad díval na pohlednice jen v muzeu jako na suvenýr, který zanikl. Bojí se však chystané elektronické evidence tržeb. „Pro informační centra bude hrozně náročné označit veškeré drobné předměty, všechno evidovat. Raději tento sortiment zruší a budou toho tisknout víc zadarmo, aby s tím neměla starosti, a někteří drobní prodejci skončí. Přirovnávám to k tomu, když komunisti zlikvidovali živnostníky,“ řekl Goetz.

Autor: ČTK
www.ctk.cz

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close